3 egyszerű Buteyko légzésgyakorlat, ami segít egészségesnek maradnod

Te hogy lélegzel? Szájon vagy orron át? Körülbelül mennyit percenként? Hasból vagy mellkasból indítod a kilégzést?

Az egészséges légzés nyugalmi helyzetben az orron keresztül történik, rendszeres, csendes, lassú és szinte észrevehetetlen. Egy felnőtt ember percenként nagyjából 12-15-ször lélegzik ki és be. Persze, ha nem hasonlít a légzésed ehhez, nem kell azonnal kétségbe esned. A Buteyko módszer segítségével tudsz változtatni a rossz légzésmintádon.

Sokan küzdenek asztmával, gyakori megfázásokkal, szénanáthával, alvási zavarokkal, apnoéval, horkolással, fáradékonysággal, magas vérnyomással, szorongással. Valószínűleg a legtöbbjüknek eszébe sem jut, hogy a rossz légzésük a felelős fenti problémáikért. A Buteyko módszer fő célja, hogy a vérben található szén-dioxid szint elviselésért felelős agyi területet fejlessze. Ugyanis, minél inkább toleráns agyunk a Co2 szint emelkedésére, annál könnyedebbé, energikusabbá válik a légzésünk.

Íme, 3 egyszerű technika, amellyel betekintést nyerhetsz a Buteyko módszer alapjaiba, a következő gyakorlatok könnyedén elsajátíthatók és bármikor alkalmazhatók.

Csökkentett légzés az egyik orrcimpa befogásával

A csökkentett légzés technikáival a légzés volument, a légzésszámmal összhangban csökkentjük. A nyugodt, kiegyensúlyozott légzés egyensúlyba hozza az oxigén és szén-dioxid szintjét, mely csökkentve a vér PH értékét, segít a hemoglobinnak az oxigén kiválasztásban.  

Nagyon egyszerű és bármikor alkalmazható technika, az egyik orrcimpa befogásával, leragasztásával csökkenteni a légzés volument. Nagy előnye, hogy tévénézés, olvasás, munka közben is bármikor elkezdheted. Először is határozd meg, hogy melyik orrlyukad van jobban bedugulva! (Sosem egyforma.) Egyszerűen fogd be az egyiket és figyeld meg a levegő áramlását! Majd csináld meg ugyanezt a másikkal is! Amelyik jobban „szelel” ragaszd le, vagy fogd be az ujjaddal! Nagyjából 10-20 percre naponta. Persze, ha már gyakorlott vagy, tovább is csinálhatod. Ismerős lehet ez a technika, hiszen a pránájáma jóga légzésgyakorlata is hasonló módszerrel egyenlíti ki a két agyfélteke közötti különbségeket, csökkenti a feszültséget és javítja az alvást.

Lépések gyakorlat gyerekeknek és felnőtteknek

Séta, gyaloglás közben is könnyedén alkalmazhatjuk a csökkentett légzés módszerét. Egyszerűen, persze megtartva az egyenletes tempót, egy könnyed kilégzés után, 5-20 lépésen keresztül visszatartjuk a lélegzetünket. Majd 1-2 perc normál orrlégzés, mely során visszaállunk a megfelelő szintre, majd újra 5-20 lépésig alkalmazzuk. Figyeljünk rá, hogy a lépéseink üteme és hossza ne változzon, koncentráljunk rá, hogy a légzésünk nyugodt és könnyed maradjon. Csakis orron át!

Gyerekeknél is könnyedén, játékosan alkalmazható. Kérd meg a 2-6 éves gyermekedet, hogy 3-5 lépésen át tartsa vissza a lélegzetét! Legjobb, ha egy idősebb testvér, vagy felnőtt segítségével, kettőtök között közlekedik a „víz alatt”. Álljatok a megfelelő távolságra!

Csökkentett légzés volumen

A csökkentett légzés volumen során 2,5 percig lélegezzünk kisebb mennyiségeket a megszokott légzésszámunk megtartásával! Majd 5 percig térjünk a normál légzésünkhöz. Ezt ismételjük 15 percig minden nap!

Könnyen abba a hibába eshetünk a gyakorlatok alkalmazása során, hogy nagyon ráfeszítünk a lélegzet visszatartásra izmainkkal. Pedig a helyes légzés, mint tudjuk: könnyed és természetes. Sok-sok gyakorlás kell hozzá, hogy magától értetődő, lágy legyen.

Buteyko öv

A Buteyko módszer igazán sok gyakorlást igényel. Rohanó világunkban azonban nem mindig tudjuk betartani az előírt mennyiségeket. Ezeknek a problémáknak a kiküszöbölésére, a megfelelő és könnyed légszomj megtartására és hogy a mindennapokhoz jobban illeszkedjen a Buteyko gyakorlása, fejlesztette ki a Buteyko Clinic a Buteyko övet.

Ezt az eszközt speciálisan úgy fejlesztették ki, hogy fokozza és támogassa a Buteyko módszer gyakorlását, ugyanis arra ösztönöz, hogy a mindennapok során lélegezz könnyedén, minimális erőfeszítés nélkül, munka, pihenés és játék közben.

A gyakorlatok vagy a Buteyko öv alkalmazása során ne felejtsd el folyamatosan mérni a kontroll szintedet, vagy ha azonnali és pontos eredményre vágysz egy pulzioximéter használatával könnyedén nyomon tudod követni a fejlődésedet!

Buteyko öv – könnyed segítség a helyes légzésben

A Buteyko öv egyszerű és hatékony eszköz a Buteyko módszer gyakorlásának elősegítésére, az asztma, horkolás, alvási apnoe, szorongás és pánikrohamok gyakoriságának jelentős csökkentésére. Viseld rövidebb-hosszabb időszakokra nappal és éjjel is!

buteyko öv

És szerintem ezek is tetszeni fognak: