Bármennyire próbálod, egyszerűen nem tudsz odafigyelni? Próbáltad már a Mindfulnesst?

TÚL SOK GONDOLAT? NEM GONDOL.

Érezted már úgy, hogy képtelen vagy lehalkítani magadban a gondolataid hangos cikázását? Sokszor már a második mondatnál elkalandozol, ha valaki magyaráz neked? Mi több, néha már mintha az irányítást is kezdenéd elveszíteni a gondolataid felett, amitől rendszerint megijedsz?

Az élet számos területén fontos lehet, hogy tudj koncentrálni, hogy igazán ott tudj lenni, ezért jobb, ha tudod, hogy a tudatos jelen elérhető.

„Just stay in the moment.”, azaz „legyél igazán jelen a pillanatban”, mondta a Chicago Bulls egyik nagy győzelme után Michael Jordan. A minden idők legjobb kosarasaként számon tartott legenda igazi ereje, saját bevallása szerint is az, hogy ő aztán tényleg, mindig tudott összpontosítani.

Bizony, mindnyájunknak vannak sorsfordító pillanatai az életben, amikor nagyon fontos, hogy koncentráljunk a jelenre, igazán „itt” legyünk. A Mindfulness célirányosan foglalkozik a tudatos jelen gyakorlataival, technikáival. Rubby Wax, Mindfulness kalauz című könyvében fogalmazza meg találóan: a Mindfulness-ről a legtöbben azt gondolják, hogy „egyenes derékkal, törökülésben ülünk egy dombon, és mantrát dúdolunk.”

Na, de akkor mi is ez az egész mindfulness hype?

A koncentráció fejlesztése, a belső vívódás lecsendesítése, a fájdalomcsillapítás figyelemeltereléssel mind-mind korunk, rohanó világunk égető problémái és feladatai közé tartozik. A Mindfulness egyszerű választ ad ezek fejlesztésére, összpontosító és koncentrációt fejlesztő gyakorlataival, technikáival.

Kezdetben olyan krónikus fájdalommal küzdő páciensek életkörülményei javítására alkalmazták a tudatos jelenlét technikáit, akiken a konvencionális orvoslás nem tudott már segíteni. Mivel Dr. Jon Kabat-Zinn, az amerikai Massachussetts-i egyetem professzorának módszere igazolt eredményeket ért el, a jellemzően meditációs gyakorlatokra, a modern nyugati gyógyászat tudásanyagára és egyszerű jóga technikákra támaszkodó program, növekvő népszerűsége nyomán továbbfejlődött.

Miután a tudomány igazolta a tudatos jelenlét hasznosságát, több ága is kialakult. A legismertebb az MBSR (Minfulness-Based Stress Reduction), a Mindfulness alapú stresszcsökkentés módszere és az MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy), ami az előbbi kognitív terápiával ötvözött gyakorlata, mellyel szintén legalább 20 éve kezelik a depressziót, visszatérő depressziót és egyéb mentális problémákat. 

Miben segíthet neked a mindfulness?

  • Segít összpontosítani – javítja az agy teljesítményét.
  • Segít lecsendesíteni a cikázó gondolataidat – csökkenti a stresszt és oldja a szorongást.
  • Segít kezelni a feltörő intenzív érzelmeidet, gondolataidat. 
  • Segít jobban aludni, csökkenti a szívroham és az agyvérzés kockázatát.
  • Segít a fájdalom elviselésében.
  • És még jól is érezzük magunkat a gyakorlása közben.

Mindfulness sem jó mindenre

Számtalan kutatás, köztük egy magyar egyetem projektje is bizonyítja a mindfulness, a tudatos jelen gyakorlatok pozitív hatását a depresszió, szorongás, stressz és fájdalomcsillapítás területén. 

De még mielőtt regisztrálnál a leggyorsabban elérhető Mindfulness tréningre, állj meg egy pillanatra. (Na, látod, pont erről szól a Mindfulness.) Most vedd át egy kicsit az irányítást a robot pilótától és gondold át: neked miben segíthet a Mindfulness, melyik része az, amivel azonosulni tudsz, melyiket próbálnád ki szívesen. Ne várj csodát, gyors eredményt a módszertől! Próbáld ki, ízlelgesd, olvasgass, infomálódj! 

Az Egyesült Királyságban komolyan építenek a Mindfulnessre

A brit kormány és parlament elsöprő többséggel ismerte fel a Mindfulness-ben rejlő lehetőségeket, melyet külön programként fogalmazott meg (Mindful nation, Tudatos nemzet) az oktatás, az egészségügy, a munka és az igazságszolgáltatás (büntetés végrehajtás) területére. A program bizonyos szegmensekben a hozzá fűzött remények felett teljesített. És ahogy az lenni szokott, egyes területeken a gyengeségei is  láthatóvá váltak. (Az üzlet és profitorientáltság felhígította a szakmai programot, ezt főleg a tudatos munkahelyek bevezetése során észlelték. Illetve, a hasonló, induló kezdeményezéseknél már-már szokásos módon megfigyelhető, – nagy hévvel és lelkesedéssel indított, másnapra már eredményt követelő – hozzáállás, nagyban rontja és késlelteti a Mindfulness hatékonyságát, eredményeit.)

Mivel kezdjük, ha bele szeretnénk kóstolni a tudatos jelenbe?

Biztosan veled is előfordult már, hogy reggel, ébredés után is cikáznak a gondolataid az előtted álló nap feladataival, elvárásaival, félelmeivel kapcsolatban. Nagyon sok, pofonegyszerű Mindfulness technika létezik, hogy tudj koncentrálni és le tudd csendesíteni ezeket a hangokat, nekem például a következő a kedvencem.   

Szóval, még felkelés előtt, helyezkedj el kényelmesen az ágyban a hátadon fekve! A karjaidat helyezd magad mellé, a tenyered felfelé nézzen! Csukd be a szemed és még körülbelül egy percig hagyd, hogy az elméd mindenfelé kalandozzon! 

Kis idő után kezd el kedvesen elterelni a gondolataidat és egyesével a testrészeidre koncentrálni a talpadtól kezdve, egészen a fejed búbjáig!

Talpak, lábfej, sarok, boka, lábszár, vádli, térdek, comb, combhajlító, …, fejbőr, semmit se hagyj ki! (Ha úgy könnyebb, gondolatban minden egyes testrészedtől kérdezd meg: hogy van?! :-))

Figyeld meg a legapróbb jeleket is, próbáld érzékelni, ahogy a gravitáció hat rád, koncentrálj a bőrödön érezhető nyomásra, ahogy a megfigyelt rész érintkezik a lepedővel!

Ha a gondolataid elkalandoznak, ne ess kétségbe, kicsit hagyd őket cikázni, majd tereld vissza a figyelmed a következő testrészre!

Csináld minden reggel! Nagyszerű érzés megfigyelni, mit érzékelsz az egyes testrészekből. Még az is előfordulhat, hogy egyes helyeken kellemes bizsergést tapasztalsz. Van olyan tapasztalat is, hogy talán az enyhébb, az agyunk által elnyomott fájdalmainkat is tudjuk lokalizálni, majd a következő testrészre haladva meg is szüntethetjük azokat.

És néha az is elég, hogy valamit máshogy csináljunk, mint ahogy szoktuk

Bizony a monotonitás, az egyhangú hétköznapok, a berögzült mozdulatok, a rigolyák, mind olyan tényezők az életünkben, melyek alatt agyunk robotpilóta üzemmódban dolgozhat tovább. Ezt teheti, akár egész nap is, hiszen elég “lusta” szerv. De biztosan szeretnénk végigaludni az életünk jó részét? Hidd el nekem, jobb ha néha felébredsz!

Íme egy nagyon kedves Hollywood-i történet, melyben Matthew McConaughey egy egyszerű gyakorlattal helyezi jelenbe magát a film forgatások jelenetei előtt. Ha valaki, hát neki szüksége van a megfelelő koncentrációra.

Matthew McConaughey ikonikus melldöngetése, kántálása biztosan megvan neked is a Wall Street farkasa c. moziból. A jelenetben éppen Jordan Belfort-ot (Leonardo DiCaprio) készíti fel a tőzsdevilág stresszes mindennapjaira. Ez a snitt eredetileg nem szerepelt a forgatókönyvben, az ugyanis alapvetően McConaughey saját felkészülési technikája az egyes jelenetekre. Elmondása szerint mindig más dallammal rukkol elő, ezzel pedig nem csak a hangját melegíti be, hanem ráhangolódik és a jelenbe helyezi magát. Természetesen a Wall Street farkasa forgatása alatt sem tett másként több ízben. Mire DiCaprio javasolta Scorsesenek, a film rendezőjének, hogy a rituáléval dobják fel az éttermes jelenetet. Így került a filmbe egy kis extra bennfentes csemege.

Ha tetszenek írásaink, érdekel a wellness és a fürdőkultúra, lapozz bele a 2020-ban megjelent Wellazine magazinunkba!

A Wellazine olvasóival közös bennünk, hogy szeretjük a lazító gondolatokat, az olvasást és a fürdőzést is rituáléként űzzük, a pihenés számunkra maga a színtiszta művészet. Wellazine magazinunk 2020-as lapszámában többek között belső érdekes praktikákkal, egészségmegőrzéssel és a fürdővilág legendáival foglalkozunk.

Lapozz bele:

Ha igazi, kézzel fogható élményre vágysz, nézz rá a Wellazine magazinra!

És szerintem ezek is tetszeni fognak: