Buteyko öv – a jobb légzésért, a jobb alvásért

buteyko öv

Mikor ébredtél úgy utoljára, hogy most aztán tényleg kipihented magad? Gyakran köhögsz, fulladsz? Elkapsz minden szezonális betegséget?

A probléma a légzéseddel lehet.

Az alvás az immunrendszer őre, ha sokat lélegzel a szádon éjjel, vagy rendszertelen ritmusban, az alvásminőséged nem éri el a kívánt szintet. A mélyalvás hiánya komoly betegségekhez vezethet.

A rossz légzésminta miatt ráadásul egyre csak távolodsz az egészséges egyensúlytól.

Ha gyakran a szádon veszed a levegőt, az orr vírusszűrő képességét nem tudja a segítségedre hívni. Ami vírus, baktérium a szádon bejut, védelem nélkül, könnyebben okoz bajt.

Nagy szerencse, hogy a légzésünket lehet fejleszteni

Manapság egyre fontosabbá válik a tudatos élet, az egészségfejlesztés. (Hiszen éppen te is ezért olvasol erről.) A légzésfejlesztés is egyre nagyobb figyelmet kap. Persze ez egyáltalán nem új trend, hiszen a jóga légzéstechnikái már évezredek óta léteznek. Pár évtizede megjelent a Buteyko módszer.

Ezek a technikák megtanítottak minket arra, hogy a légzésünk megváltoztatható. Csökkenthető, növelhető, úgy igazíthatjuk a tevékenységünkhöz, hogy a legjobb teljesítményre lehessünk képesek. Azt is tudjuk, hogy az izmok fejlesztésének legjobb módja a kemény munka. És természetesen így van ez a légzőizmokkal, a rekeszizommal is.

A Buteyko öv egy igazi rekeszizom tréner

A Buteyko övet a légzőizmok és főként a rekeszizom erősítésére alkalmazzuk. Az öv, az erősítő hatást a tüdőtérfogat enyhe (alig érzékelhető) leszorításával éri el, az ellenállással belélegzett levegő extra munkára ösztönzi a légzőizmokat, ezáltal erősödnek, fejlődnek.

Szén-dioxiddal a könnyedebb légzésért

A Buteyko öv a légzőizmok fejlesztésén túl, a vérben található szén-dioxid szint elviselésért felelős agyi területet is fejleszti észrevétlenül. A könnyed ellenállásnak köszönhetően ugyanis a légzésünk mennyisége egyenletesen csökken, ezáltal a vérben található szén-dioxid szint emelkedik.

Minél inkább toleráns agyunk a Co2 szint emelkedésére, annál könnyedebbé, energikusabbá válik a légzésünk. Ha megfelelő a vér CO2 szintje, az csökkenti a vér PH értékét, így a hemoglobinok könnyebben ki tudják szűrni az oxigén molekulákat. Ráadásul a szén-dioxid másik pozitív tulajdonsága, hogy segít az érfalak rugalmasságának növelésében is, így a vérkeringés, hajszálerek, vénák, artériák fejlesztésében egyaránt hasznos. Ha alacsony a vér CO2 szintje, a hemoglobin molekulák nehezebben tudják kiválasztani az oxigént.

Hogyan lesz jobb a légzésed a Buteyko öv használatától?

A Buteyko öv egyszerű és hatékony eszköz a Buteyko módszer gyakorlásának elősegítésére, az asztma, horkolás, alvási apnoe, szorongás és pánikrohamok gyakoriságának jelentős csökkentésére. Viseld rövidebb-hosszabb időszakokra nappal és éjjel is!

Érj el egyszerűen egy egészséges, erőfeszítés nélküli légzést, mely segíti a sportteljesítmény növelését, csökkenti a horkolást, az alvási apnoét, az asztmát, a stresszt, a szorongást, valamint számos további légzéssel összefüggő panaszt.

Gyógyszer helyett javítsd a légzésed Buteyko övvel

Nem érdemes megvárni azokat a szövődményeket, melyek a helytelen légzésből következhetnek. Vannak a Buteyko módszerhez kapcsolódó légzésgyakorlatok, amik segíthetnek. A légzéscsökkentő technikák nagy előnye, hogy bárhol, bármikor elkezdheted gyakorolni, különösebb eszközigénye nincs. Viszont vannak olyan kiegészítők, amelyek a gyorsabb fejlődésünket szolgálják. A Buteyko öv használata például hatékonyságban messze a pusztán légzőgyakorlatokkal bármikor is elérhető fejlődési sebesség felett van. De persze a leghatékonyabb párhuzamosan viselni az övet és gyakorolni például a Gyógyító légzés, A légzés ereje c. könyvek légzőtechnikáit.

„Éppen itt volt az ideje, hogy tegyek valamit a légzésemért, bár őszintén eddig nem is igazán gondoltam, hogy kellene. Vagy hogy egyáltalán tudok tenni érte. Viszont azt vettem észre, az öv használatával valamiféle könnyed biztonságérzetet kaptam. Azon túl, hogy tényleg jobban alszom tőle, bizonyos stresszhelyzetekben is észreveszem a saját reakcióimat, így tudom mikor kontrolláljam ezeket. Nagyon hasznos dolognak tartom.„ Péter35

buteyko öv

Tapasztalatok a Buteyko övről

Egy rádióműsorban hallottam először a Buteyko módszerről és a Buteyko öv előnyeiről. A légzésem fejlesztésére és a tüneti szinten is érezhető problémáimra kerestem éppen ésszerű magyarázatokat, megoldásokat, így természetesen kapóra jött a stúdióbeszélgetés. Nagy érdeklődéssel merültem bele a témába.

Patrick McKeown könyvei (Gyógyító légzés, A légzés ereje) és a fellelhető online útmutatások szerint kezdtem gyakorolni. Megtanultam megmérni a kontroll szünetemet, kidugítani az orromat, kiválasztottam a számomra leginkább hasznos és kényelmes légzéscsökkentő gyakorlatokat és minden nap gyakoroltam. A helyes légzés gyakorlása egyre nyugodtabb éjszakákat, mi több, energikusabb, kevésbe stresszes nappalokat eredményezett. A fejlődés rögtön érezhető volt. (Az első hetekben igazán gyorsan lehet haladni a mérhető eredményekkel.)

Persze, ahogy ez lenni szokott, kiderült, hogy a szokásos típushibákat is sikerült elkövetnem. Az elején nagyon akartam fejlődni, sokszor észrevétlenül is erőltettem a légzés visszatartást, ami a természetes és a könnyed, helyes légzés gyakorlás rovására ment.

Aztán volt, hogy az időm bizonyult kevesebbnek, sokszor maradt ki a légzőgyakorlatokkal való foglalkozás. A Buteyko módszer bizony sok gyakorlást igényel. A rohanó mindennapok miatt nem mindig tudja az ember betartani a saját magam által “előírt” mennyiségeket.

A megfelelő és könnyed légszomj megtartására és hogy a mindennapokhoz jobban illeszkedjen a Buteyko gyakorlása, a Buteyko Clinic kifejlesztette a Buteyko övet. Pár hete el is kezdtem használni.

A minőségi és strapabíró anyaggól készült övet a mell vonala alatt, félúton a köldök és a mellkas középvonalán kell rögzíteni. Kezdetben furcsának tűnt, de talán 1-2 óra után tejesen hozzászoktam a viseléséhez. Az övön található speciális gumiszalagok finom ellenállása fejti ki a légzéshez az ellensúlyt, mely úgy nyújt észrevehetetlen légszomj érzést, hogy nem kell koncentrált gyakorlatokat végeznünk. A Buteyko módszer szerint akkor lélegzel könnyebben, ha enyhe légszomjat érzel.

A második napon már kényelmes biztonságérzetet nyújtó ölelő érzés lett rajtam úrrá a viselésétől. Még alvás közben is könnyen, kényelmesen hordható és nagy előnye az is, hogy a horkolásra sem lesz annyi a panasz.

Evés közben és evés után 1-2 óráig, illetve felkeléstől számítva 1 óráig ne hord! Egyébként bármikor és bármennyit viselhető. Akinek fontos a nyugalom, vagy a stressz jelzések azonnali észlelése, ezzel az övvel nagy segítséget kap ahhoz, hogy tényleg oda tudjon figyelni a stressz szintjére. A légzésünk legapróbb változásáról is azonnali visszajelzést kapunk.

Próbáld ki a Buteyko övet!

Az öv használatával csökkentheted a horkolást, az alvási apnoét, az asztmát, a stresszt, a szorongást, valamint számos további légzéssel összefüggő panaszt.

buteyko öv

És szerintem ezek is tetszeni fognak: