Fogadjunk, hogy erre sincs időd

légzéstechnika

Nincs időnk elég folyadékot inni, legalább 8 órát aludni, vagy egy jó könyvet olvasni, még talán levegőt venni sincs igazán. Egy életünk van, és mi mindent bele szeretnénk pakolni abba a képzeletbeli hátizsákba, kvázi mindent akarunk, de azonnal. Ismerős, ugye? Egy mély lélegzetvételre azért futja még talán. Nézzük miért annyira fontos nekünk a légzéstechnika!

Az amerikai haditengerészet bevált stresszoldó gyakorlata a “doboz technika”, mellyel az igazán rázós helyzetekre képzik ki a Navy Seal-eket. Az egyforma hosszú légzéselemekre épülő légzéstechnika nem könnyű, sokszor kell ismételni, hogy az éles szituációkban ösztönszerűen működjön. Azonban már maga a gyakorlás is ellenállóbbá tesz a különböző stressz eredetű negatív hatásokkal szemben.

Próbáljuk is ki! Helyezzük magunkat kényelembe, törökülésben a láb, egyenes a hát, a belégzés orron át. Figyeljük meg, majd nyugtassuk meg légzésünket és már kezdhetjük is.

Képzeljünk magunk elé egy dobozt, mely oldal lapjain haladva fogjuk végezni a gyakorlatot. Kapaszkodjunk fel a doboz tetejére, miközben négy ütemre beszívunk, számoljuk is magunkban és érezzük a beáramló friss levegőt, ahogy az orrunkon keresztül megszűrődve szép lassan oxigén áramlik a tüdőnkbe. Majd a doboz tetején egyensúlyozva, míg átérünk a túloldalára, tartsuk bent 4 másodpercig. (Ezt is számoljuk magunkban.) Utána ereszkedjünk le a túloldalon, míg négy másodperig kifújjuk a levegőt, képzeljük el, ahogy a sok salakanyag távozik, fújjunk ki minden rosszat, amit éppen magunkban tartottunk eddig. Majd 4 másodperc, míg a doboz alsó éle mentén átjutunk a másik oldalra: tartsuk meg! És kezdődhet minden az elejéről. Csináljuk minden nap 5-10 percig!

A helyes légzéstechnika

A légzésünk az egyik legfontosabb tevékenységünk. Étel, víz nélkül még csak-csak kihúzzuk egy ideig, de levegő nélkül egy percig sem. Ehhez képest nem tulajdonítunk a helyes légzésnek akkora jelentőséget, mint például egészséges ételeinknek. Pedig a mély levegővétel segíti az emésztést, javítja a szív és érrendszerünket, méregtelenít, elűzi a depressziót és segít legyőzni a negatív stresszt is.

A gyakorlás során nagyon fontos a helyes tartás, a nyugodt környezet, de az is, hogy hogyan vesszük a levegőt. Minden légzéstechnika típus más-más területet erősít a szervezetünkben.

Legtöbben a mély levegővétel során a mellkas megemelésével csinálnak helyet, miközben a hasüregük befelé, a köldök a gerinc felé mozog. Ezzel a technikával azonban a mellkas és a hasüreg között található rekeszizmot a tüdő felé préseljük, ami gátolja a mély lélegzetvételt. A helyes technika az, ha belégzéskor a mellkas megemelkedésével egyidejűleg és egy vonalban emelkedik a hasfal is, azaz a köldök távolodik a gerincoszloptól.

Kimondott stressz helyzetben a mély légzés technikája, hacsak nem gyakoroljuk legalább napi 10 percet, nem lesz segítségünkre. A túlzott erőltetés oxigénhiányt fog eredményezni, ami tovább növelheti a pánikot. Helyette, fokozatosan a légzésünkre figyelve próbáljuk lecsendesíteni magunkat, egyre csökkentve a légzésszámot a beszívás mélységének emelésével. És törődjünk többet a stresszkezeléssel, készüljünk a hasonló helyzetekre!

mély levegő

Nap és hold légzés

Érdemes kipróbálni az egy orrlyukas légzéstechnikákat is, az úgynevezett nap és hold légzéssel stimulálva a bal és a jobb agyféltekét, és ezáltal a felelős területeket is. A bal orrlyukas légzés különleges lenyugtató, szívverés lassító hatással bír. Helyezkedjünk el kényelmes törökülésben nyugtassuk meg a légzésünket pár orron beszívott mély levegővel, amit a szánkon kieresztve lélegzünk ki. Aztán, csukjuk be a szánkat, lélegezzünk csak orron át, majd a jobb hüvelykujjunkkal zárjuk el a jobb orrlyukunk nyílását és 3-4 percig csak így lélegezzünk.

Most már tudjuk, hogy a jövőben miért lesz időnk a légzésünkre. Naponta csupán 10 percet szánjunk erre a rendkívül fontos tevékenységre!

Nyugalom, mély levegő és menni fog!

Még egy tipp:

Hogy egy kis termálvizet löttyintve mindennapjaidra, pár izgalmas és lazító, virtuális utazással kibírd a következő fürdős élményig: kövesd Facebook oldalunkat!

És szerintem ezek is tetszeni fognak: