Kékfény szűréssel a fáradt szemek és a kialvatlanság ellen

Manapság egyre több helyen olvashatsz a túl sok kék fény ártalmas hatásairól és a szűrés, blokkolás fontosságáról. Ennek bizony az az oka, hogy egyre többen érezzük úgy, hogy amennyire képesek vagyunk rá, őrizzük meg az egészségünket, látásunkat, energiáinkat, ameddig csak lehet. A tudatos gondolkodás napról napra jellemzőbb minden korosztályra, egyre többen ismerik fel, hogy az egészségért tenni kell; mindig egy keveset.

A Wellazine-nal minden bizonyított terápiát, egészségmegőrző trükköt támogatunk, amitől jobban érezhetjük magunkat. Ha még azt is el tudjuk érni, hogy a Wellazine cikkek olvasása közben nem ér az indokoltnál hosszabb kék fény hatás, ezáltal nem romlik a szemed, este pedig jobban alszol, már megérte a mai cikket eléd tárni.

Miért ártalmas a kékfény?

A szemünk önmagában nem tudja megfelelően kiszűrni a kék fényt, ezért a szaruhártyán keresztül eljut a retinánkig. A University of Toledo kutatása bizonyítja, hogy a túl sok kék fény a retina fényérzékeny sejtjeinek roncsolásával csökkenti a látóképességünket. Szintén rossz hír a szemünk egészsége szempontjából, hogy mivel a számítógép, tablet, mobil használatával kevesebbet pislogunk, így szemünk fokozott terhelése alatt a folyamat fel is gyorsulhat, hamarabb romolhat el a szemünk, gyengülhet a látásunk.

A kék fény egészséges mennyiségben persze jó hatással van hangulatunkra, segít koncentrálni, viszont nagy mennyiségben a *cirkadián ritmus felborításával alvászavarokat is okozhat, alvásminőségünket ronthatja.

Kritikus időszakban vagyunk, hiszen a mobilozás, a laptophasználat mértéke még a mögöttünk álló bő tízéves időszakhoz köthető csak igazán, kevés tapasztalatunk áll rendelkezésre tehát a kék fény okozta hosszútávú folyamatokról, látásromlásról.   

*a cirkadián ritmus az élőlénye 24 órás napi biológiai ritmusa, belső órája

Rossz alvás és fáradt szemek

Ha nehezen kelsz fel reggel az ágyból, napközben fáradtnak érzed magad, nehezen tudsz fogyni, talán a legjobb, ami történhetett veled, hogy belefutottál cikkünkbe.

A sok kékfény ugyanis, akár a következő problémákat is okozhatja:

fáradtság,

fejfájás,

migrén

csökkent stresszel szembeni ellenálló képesség,

hangulati rendellenességek, depresszió,

koncentrációs problémák,

hormonális problémák,

alvási problémák,

túlsúly.

Különösen tehát alkonyattól kezdve van szükségünk a kék fény blokkolására, alvás minőségünk megtartása érdekében. A kék fény, de kis mértékben a mobil kékfény blokkolójával túlsúlyba kerülő sárga is leállítja a melatonin termelést az agyban, ami a mélyalváshoz feltétlenül szükséges lenne. Ha lefekvés előtt közvetlenül használnád a mobilodat, az éjszakád első 3 órájában nem számíthatsz minőségi alvásra.

A kékfényszűrő szemüveg használatával fenntarthatjuk a hormonális gazdaságunkat, biztosítva a melatonin termelését, amely felelős a normál cirkadián ciklusért, és ezáltal – az egészségesebb alvásért. A Houstoni Egyetem 2017-es tanulmánya alapján a kékfény szűrő szemüveget viselő résztvevők az éjszakai melatoninszint hozzávetőlegesen 58% -os növekedését mutatták – vagyis alvásminőségük kétszer olyan jó volt!

Mennyi időt töltünk monitor/kijelző előtt?

A kutatások azt mutatják, hogy egy átlagos irodai dolgozó évente 1700 órát tölt a számítógép képernyője előtt. Ezen felül jön az okostelefon és a TV.

A mobilunkkal átlagosan napi 20 órát töltünk együtt. Nem kell különösebb kutatómunka ahhoz, hogy tudjuk, többségünk óránként többször is ránéz üzeneteire, értesítéseire. Délután, este szinte folyamatosan a kezünkben van és ahogy haladunk az idősebb korosztálytól a fiatalokig, a használati adatok egyre csak növekednek. Hírekkel, posztokkal kelünk, chat ablakkal, kommentekkel fekszünk.

A minap egy érdekes felvetésen gondolkoztam, miszerint a mobilhasználók minden kutatás szerint alábecsülik, hogy mennyit használják elektromos kütyüiket.

Játszunk egy egyszerű játékot! Tippeld meg, hogy körülbelül mennyi időt használod egy nap a mobilodat! Írd le egy papírra! Szerencsére több egyszerű applikáció is a segítségünkre lehet abban, hogy akár percnyi, másodpercnyi pontossággal megtudjuk mennyit használjuk okoseszközeinket. Töltsd le a telefonhasználati appot a telefonodra és használd legalább egy hétig. Hidd el, meg fogsz lepődni az eredményeken…

Ha hozzáveszed ezekhez az adatokhoz, a napi munkavégzésből adódó kékfény terhelést, már egy kifejezetten ijesztő szám is kijöhet. Na de akkor mi a megoldás? Dobjuk el az összes LED kijelzőt?

A digitális detoxról már lekéstünk

Annyira beleivódott a mindennapjainkba az okoseszközök használata, hogy az ember közösségi jelleme miatt valószínűleg már csak komoly szorongás árán tudná letenni, illetve nullára redukálni ezek használatát. Hosszú távú, erős motiváció híján ez is csak időlegesen működne. (Próbálj csak ki egy órát ezek nélkül. Persze, elhiszem, hogy simán menne, de a tapasztalatszerzés miatt tényleg próbáld is ki!)

A világ alvásszakértői, például Dr. Matthew Walker és Dr. A Satchin Panda azt tanácsolja, hogy 3 órával lefekvés előtt teljesen hagyjuk abba a mobiltelefon, a számítógép és a TV használatát. Persze tudjuk ez sem a olyan könnyű kérés.

De, elég a laptop vagy a mobil kékfény szűrése is nem?

Minden laptop, tablet és mobil rendelkezik kékfény szűrő funkcióval, ezek mindenki számára elérhetők. Viszont tudnod kell, a szűrő applikációtól túlsúlyba kerül a sárga fény, (a képernyő sárgás színű lesz), ami szintén hatással van agyunkra és a mélyalváshoz szükséges melatonin termelésre. Ugyanis a sárga szín a nappal hamis érzetét kelti, amitől az elalvás nehezebb és az alvás minősége csökkenhet. Persze a legjobb az lenne, ha kevesebb időt töltenénk a képernyő előtt, de ha ezt nem tehetjük meg, próbáljuk ki inkább a kékfényszűrős szemüveget, mellyel a negatív hatások 100%-ban kiküszöbölhetők.

Elegáns és hatásos viselet a kékfény szűrős szemüveg

Léteznek már kékfény szűrős, ultrakönnyű, lencsés szűrővel ellátott szemüvegek, amelyek feladata a mesterséges (kék és zöld) fény káros hatásaival szembeni védelem. A bennük alkalmazott technológia garantálja a kék fény abszorpcióját, 100%-os blokkolását.

Nézz rá az OwlEYE kékfény szűrős szemüvegére

Ha nehezen kelsz fel reggel az ágyból, napközben hiányzik az energia és nehezen tudsz fogyni, szükséged lehet a kék fényt blokkoló szemüvegre, hogy ellensúlyozd az elektromos kütyüid által kibocsátott fények káros hatásait. 

Az OwlEye szemüveg kiváló termék, amely elnyeli a mesterséges fény – különösen a LED – által kibocsátott kék és zöld fényt. A szemüveg gyártásához használt lencsék 100% -ban blokkolják a kék fény hatásait. 

És szerintem ezek is tetszeni fognak: