Leégés helyett napozzunk jól!

napozás, napozzunk jól

– NAPOZÁS A STRANDON-

Az egyik kedvenc nyári időtöltésünk feküdni a strandon egy jó magazinnal, könyvvel a kezünkben miközben természetes csokibarna színt festenek a bőrünkre a nap sugárnyalábjai. Bizony, a napozás maga az egészség, D vitaminnal tölti fel a szervezetünket és még a kedvünket is javítja.

A hétvégén a medencében ücsörögve gondolkodtam, – miközben délután négykor szinte felpöndörödött a bőr a mellkasomon a szikrázó napsütéstől -, maga a napfürdőzés is egy, például a Kneipp-i kúrákban preferált terápia, amit már a kockázatokat tekintve is muszáj jól csinálni.

Napozás az egészségért

A napozás fokozza a tesztoszteron és a progeszteron termelődését, emellett javítja a vérkeringést és erősíti az immunrendszert. Testünkre és lelkünkre is egyaránt jó hatással van, kutatások bizonyítják, hogy napozás közben a libidó szint növekszik, ezáltal nemcsak a hangulatunkat javítja, de akár a tartós stresszre és a depresszióra is jó hatással van. A napozás során termelődő D vitamin, melynek egyik fontos feladata az, hogy megköti a kalciumot a csontjainkban, a vázszerkezetünket is jó formában tartja. A rendszeres napozás az alvás minőséget javítja.

Mikor és mennyit napozzunk?

Az első és legfontosabb szabály, hogy 11-15 óráig, huzamosabb ideig ne tartózkodjunk a napon. A fokozatosság elvét követve legjobb, ha először csak keveset napfürdőzünk, kezdjük mondjuk 10-15 perccel, majd bőrtípustól függően apránként emeljük a napozásra szánt időt!

Mikor kell a naptej, mit jelent a faktorszám?

Ha huzamosabb ideig (15-20 percnél tovább) tartózkodunk a napon, mindig használjunk naptejet vagy napvédő krémet! A naptej kiválasztásakor nagyon fontos, hogy tapasztalatainkra támaszkodva tudjuk, hogy mennyire érzékeny a bőrünk a napsütésre. A termékcsomagoláson található faktorszám a napon még biztonságban tölthető időszakot jelzi, vagyis, ha egy 30 faktoros naptejet választunk, akkor 30-szor annyi időt tölthetünk a napon anélkül, hogy a bőrünk leégne, mint a naptej használata nélkül. Ez az idő nem indul újra minden használatnál, azonban mindenképpen érdemes óránként bekennünk magunkat. Előfordul, hogy az évek óta használt naptejünk réges-régen lejárt, csak még nem vettük észre, ugye mindannyian belefutottunk már hasonló szituációba. Mindig ellenőrizzük a termék szavatosságát, ha lehet, akkor a saját bőrünkkel ne hazardírozzunk!

Mire figyeljünk napozás közben?

Napozás közben testünket nagy megterhelésnek tesszük ki, ezért folyamatosan pótoljuk a folyadékot és az ásványi sókat! Egy egész napos strandolás során akár 2-3 liter folyadékot is pótolnunk kell. Leginkább a testedzéshez tudnánk hasonlítani a megterhelés mértékét, azonban a napozás közben az úgynevezett szabadgyökök is nagyobb mértékben képződnek. A béta karotin bevitellel, azaz narancssárga, sötétzöld és piros zöldségek, gyümölcsök fogyasztásával semlegesítjük ezeket. A sárgarépa, kaliforniai paprika, dinnye, sóska, spenót, brokkoli fogyasztásával sokat tehetünk bőrünk védekezőképességéért. A béta-karotin segíti a nap UV sugarainak kiszűrését, hozzájárulva a bőr napozás közbeni védelméhez.

Mit tegyünk, ha mégis leégnénk?

Ha mindennek ellenére mégis bőrpírt, leégést tapasztalnánk, az első és legfontosabb, hogy vonuljunk árnyékba és egy nagyobb folyadékbevitellel segítsük a bőrünket a regenerálódásban. A gyulladás, bőrpír esetében egy finom hűvösebb zuhany, borogatás segíthet megnyugtatni a bőrünket. A zuhany utáni törölközéshez használjunk ebben az esetben puhább, lágyabb törölközőt! A borogatást minél gyakrabban cseréljük, hogy a bőr lélegezni tudjon közben!

A népszerű házi praktikák beválhatnak ugyan, de azért csak óvatosan a tejföllel, natúr joghurtos pakolással, aloe verával, ezeket inkább csak a gyengébb fokozatú bőrpírnél használjuk! És amit semmiképpen sem, azok az ecet, alkohol, citromlé, melyek még szerepelnek a népi gyógymódok között, de a kezdeti rövid nyugtató hatásuk után irritálják, szárítják a bőrünket.

Ami nekem a legjobban bevált az az IRIX spray, ami természetes anyagainak köszönhetően gyorsan fejti ki hűsítő és bőrvédő hatását. A rózsaolajból készült hab spray ráadásul igazi hungarikum. De természetesen mindenkinek más a favorit.

Leégésre belsőleg?

Belsőleg is segíthetünk a leégés tüneteinek megszűntetésében az A, C és E vitamin tartalmazó ételek fogyasztásával. Ezek a következők: édes burgonya, spenót, kelkáposzta, brokkoli, kelbimbó, dió, mandula, mogyoró.

A leégés lázzal, hányingerrel, hasmenéssel is járhat, erős tünetek észlelése esetén forduljunk orvoshoz!

Megjelent a legújabb Wellazine magazin!

Egy magazin azoknak, akik szeretik a lazító gondolatokat, akik az olvasást és a fürdőzést rituáléként űzik és akiknek a pihenés maga a színtiszta művészet. Wellazine, a lazítás eleganciája – őszi lapszámunkban többek között saját magunkkal és a fürdővilág legendáival foglalkozunk.

Lapozz bele:

Ha igazi, kézzel fogható élményre vágysz vásárolj magadnak egy lapszámot: Wellazine magazin 2020 ŐSZ | 1250 Ft

És szerintem ezek is tetszeni fognak:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.