Erdőfürdő japán módra – Sinrin-Joku

erdőfürdő

Marketing fogásnak indult a természetjárás népszerűsítésére, aztán valahogy csak úgy japán módra tökélyre fejlesztették. Így született meg a Sinrin-Joku, azaz az erdőfürdő. Sőt az is kiderült a japán kutatók munkája alapján, hogy az erdőfürdő komolyan hatással van a szervezet kortizol szintjére, már két óra erdőfürdő 12%-al csökkentette a stressz szintünk eme, egyik legfontosabb markerét, mely a nyálból mutatható ki legkönnyebben.

Japánban nem ritka, hogy egy egyszerű tevékenységből igazi kultúra lesz,  ha más nem, a tea ivás, szamuráj kard készítés művészete mindenki számára ismert amerikai filmekből. De most őszintén …,  kinek jutna eszébe ölelgetni a fákat, nyugágyban relaxálni, meditációs foglalkozásokat tartani, légző gyakorlatokat végezni az erdőben, ha nem a japánoknak.

Na, de mit is takar pontosan a Sinrin-Joku?

Pár évszázaddal ezelőtt még a társadalom többsége, idejének 99%-át zöld környezetben töltötte, aztán eltelt 100-200 év és minden megváltozott.

erdőfürdő kövek az erdőben

A fő inger ami az embert (még minket nyugati embereket is) a természet nyugtató közegébe hívja, az evolúciós örökségünk. Míg a körülöttünk lévő világ rohamos léptekben fejlődik, addig saját belső ösztöneink nem, vagy kicsit lassabban. Tudatalattink ugyanis, még mindig a természetes környezet, a zöld és az erdős vidékek látványától, boldog, még ha komoly erőfeszítéseket teszünk is az érzés elnyomására városiasodásunk nyomán.

Bizony, a városiasodás üteme komoly tempót diktál az utóbbi 200 évben, míg az 1800-as években a Föld népességének csak a 3 százaléka élt városban, 1900-ra közel 14 százalék, 2016-ban pedig már 54 százalék volt. Az ENSZ előrejelzése szerint 2050-re a bolygó lakosságának közel 75 százaléka lesz városlakó. Egyre komolyabb igény mutatkozik tehát a Sinrin-Joku támasztotta filozófia gyakorlására.

Erdőfürdő: 2-3 óra elemi nyugalom

Már hazánkban és a világ számtalan országában elérhetők az erdőfürdős foglalkozások. A túra időtartama nagyjából 2-2,5 óra, teljesen kütyümentesen. Közepes, kényelmes tempóban kb. 3 km-et tesznek meg a résztvevők, 4 megállóval, melyek során közös, egyszerű légző és meditációs gyakorlatokkal helyezik magukat a jelenbe a fokozott átélésért. Megtapasztalni az erdő ízeit, illatait, formáit felemelő érzés. A túra során persze az egyén is szerepet kap, a résztvevők egy kis ideig elvonulva a többiektől meditálnak, elmélkednek, vagy csak úgy élvezik az erdő illatait, látványát, felemelő csendjét.

erdő meditáció

Összegzésül az erdőfürdő különlegessége talán nem is az, hogy a természet nyugtató közege – a kutatások alapján, négy féle stressz szint mérési technikán keresztül is – tényleg megnyugtat, hanem, hogy ezt japán tudósokon kívül ebből a szemszögből nem vizsgálta, aknázta ki más ilyen szinten. 

Persze, azt a nyugati ember is nagyon jól tudja, hogy a természet jó hatással van a közérzetünkre, hiszen túrázunk, hegyre kapaszkodunk, joggingolunk az erőben, a természetben. Mégis a gondolkodás, amely megkülönböztet bennünket a keleti vonaltól inkább, ami figyelemreméltó. A különbség, ahogy például egy japán ember gondol a természetre. Érdemes megvizsgálnunk az erdőfürdő különleges hatásait. Kutatási eredményeket a 4 marker alapján vizsgált hatásokról, magyar felhasználásról a következő 2021 tavaszi Wellazine magazinban olvashattok. Tartsatok velünk akkor is!

erdő menedék

Ha tetszenek írásaink, érdekel a wellness és a fürdőkultúra, lapozz bele a 2020-ban megjelent Wellazine magazinunkba!

A Wellazine olvasóival közös bennünk, hogy szeretjük a lazító gondolatokat, az olvasást és a fürdőzést is rituáléként űzzük, a pihenés számunkra maga a színtiszta művészet. Wellazine magazinunk 2020-as lapszámában többek között belső érdekes praktikákkal, egészségmegőrzéssel és a fürdővilág legendáival foglalkozunk.

Lapozz bele:

Ha igazi, kézzel fogható élményre vágysz, nézz rá a Wellazine magazinra!

És szerintem ezek is tetszeni fognak: