Szaunázás kedvező hatásai

Nem feltétlenül szükséges finnek születned ahhoz, hogy a forró szauna közege a mindennapjaid gondolataiba és ábrándjaiba is beleivódjon. Ez a minden elemében testi lelki felfrissülés, egy igazi „tűzjegyű” tradicionális élvezet, kis idő után már hiányozni is tud. Jótékony hatásaival messze a leghatékonyabb egészségmegőrző, tradicionális wellness elem, amit ha a használati előírások betartásával alkalmazunk többek között egészséges érrendszerrel, szívvel, bőrrel és immunrendszerrel hálálja meg a rajongásunkat.

Na de mitől is olyan jó szaunázni? Hát az apró kis katarzisokért, melyek a kabinba lépés pillanatától érnek bennünket. Például kezdve azzal, hogy mire kinézed magadnak a megfelelő ülőhelyet, elhelyezkedsz, elkezdesz ellazulni, nagyjából 2 perc telt el a szauna idődből, de a kabin hőjétől a bőröd már 40 Celsius fokra melegedett.

Méregtelenítő

A test válaszreakciójaként azonnal elindul a fokozott izzadás, amellyel megszabadulsz a testedben felhalmozódott méreganyagoktól.

Bőrregeneráló

A meleg hatására a bőröd pórusai kinyílnak, tisztulnak, frissülnek. A szaunázás megfiatalítja a bőrödet, rugalmasságot és friss energiát kölcsönöz neki, egyszóval csodálatos formába hozza. (Persze néhány szauna kellékkel még fokozni is tudjuk a forróság jótékony hatásait, bőrradírral, mézzel például.)   

Szív és érrendszer erősítő

A szervezet hűtő folyamataihoz a bőr hajszálereibe a szív háromszor annyi vért pumpál, mint normál körülmények között, ezáltal a pulzus emelkedik, a szív nagyobb erőkifejtést végez. Kiváló értorna ez, amivel a szívedet és érrendszeredet erősítheted.

Testi lelki felfrissülés

A szaunázás jótékony hatása még, hogy a mindennapokban könnyebbnek érzed magad, a belső energiáidat felkorbácsolja, sokkal ellenállóbb leszel a stressz okozta negatív folyamatokkal szemben is. Jó közérzetet biztosít, az alvásminőséget is javítja. Segíti az emésztést, a légzést, erősíti az immunrendszert.

Szaunázás előnyei:

  • szívtorna, vérkeringés javítása
  • méregtelenítés
  • bőrápolás
  • immunrendszer erősítő
  • álmatlanság ellen
  • izmok, ízületek lazítása, regenerációja
  • relaxációs hatás, stresszoldás, belső tűz erősítése
  • a havi egy szaunázásnak is egyértelműen pozitív hatása van

Persze nem minden esetben ajánlott a szaunázás és a szabályokat mindig be kell tartani.

A szív fokozott munkára való ösztönzésével a szív és érrendszeri problémákkal, magas vérnyomással, szívritmuszavarral vagy infarktus utáni hónapokban nem ajánlott a szauna használat.

Lázas, vírusos betegség, influenza, akut szív-, koszorúér probléma, magas vérnyomás, gyulladásos betegségek, rákos, daganatos megbetegedések esetén a szaunázás nem javallott.

A gyerekek fizikailag alkalmasak ugyan a szaunázásra, testük vékonyabb zsírrétege miatt viszont csak, a felnőttekéhez képest sokkal kevesebb időre, vagy alacsonyabb hőfokon javallott a számukra. Már egyre több termálfürdőben és wellness központban találkozhatunk 40 Celsius fok körüli hőmérsékletre felfűtött gyermekszaunával, ahova még a felnőttek is elkísérhetik őket. 

Amikre figyelnünk kell:

15 perc szaunában eltöltött idő alatt nagyjából fél liter folyadékot veszít a szervezet, így mindig figyelnünk kell a folyadékbevitelre.

Vigyáznunk kell a túlfűtöttségre is, különösen a fejünket érdemes védenünk szauna sapkával.

Összességében a szaunázás a szabályok és javallatok betartásával egészségmegőrzésre nagy biztonsággal alkalmazható. Testi lelki felfrissülés és megerősítés a forró katlan közösségi élménye, mely után mindig energiatöbblettel indulunk neki a következő hétnek.

A szauna jelenlegi formájában egy kétezer éves út eredményeként áll a rendelkezésünkre, emberek millió adták tapasztalatukat, gyógyulásukat a tökéletesítéshez, közösségi élmények fejlesztéséhez. A szauna szentély, templom. Egy, a melegben fortyogó közösség szentélye, akiket összeköt a történelmi titok, a forróságban való lecsendesedés, majd a hideg hatására az újjászületés. Használjátok bátran!

Ha tetszenek írásaink, érdekel a wellness és a fürdőkultúra, lapozz bele a 2020-ban megjelent Wellazine magazinunkba!

A Wellazine olvasóival közös bennünk, hogy szeretjük a lazító gondolatokat, az olvasást és a fürdőzést is rituáléként űzzük, a pihenés számunkra maga a színtiszta művészet. Wellazine magazinunk 2020-as lapszámában többek között belső érdekes praktikákkal, egészségmegőrzéssel és a fürdővilág legendáival foglalkozunk.

Ha igazi, kézzel fogható élményre vágysz, nézz rá a Wellazine magazinra!

És szerintem ezek is tetszeni fognak: