Szaunázás szabályai

A szaunázás fantasztikus méregtelenítő és immunerősítő hatása szervezetünkre, mindenki számára ismert és elfogadott. Ugyanígy elvitathatatlan a belső harmónia fejlesztésében és stresszoldásban vállalt szerepe, a forró katlan közösségének a szürke hétköznapokban is gyakran vágyott nyugtató és feltöltő harmóniája.

Ezzel együtt a szaunázáshoz tartozik egy sor illemszabály, ajánlás is, amiket érdemes ismernünk, hogy az elmélyülés pillanatait, még csak véletlenül se zavarják meg a hatékony szaunahasználat felmerülő, bennünk megfogalmazódó kérdései, kételyei. Cikkünkben arra adjuk a fejünket, hogy a tudható írott és íratlan szabályokat összeszedjük, hogy a szaunázás a hatékony edukáció nyugalmával ténylegesen csakis a legmélyebb relax pillanatokra összpontosuljon.

Szaunázás előkészületei

Ha az első alkalmakat tervezgeted, készülj fel lélekben, hogy a külső tényezőket kizárva a megfelelő relaxációs szintet el tudd érni. Gondold át, hogy fogsz majd ellazulni a melegben, mit fogsz érezni, miért jó ez neked! Előtte 2 órával már komolyabb főétkezést semmiképpen ne iktass be, de éhesen, éhgyomorra se jó ötlet beülnöd a forróságba, hiszen a vércukorszinted leeshet, akár el is ájulhatsz. Pihenj legalább 10 percet és zuhanyozz le langyos vízzel mielőtt belépsz a kabinba! A fő szabály a szaunába lépve, ami műanyag, fém: kint marad! Az ékszereid, a szemüveged felmelegedve sérülést okozhat, a papucsod ragasztott műanyag felületeiről mérgező anyagok párologhatnak ki. Ittasan vagy másnaposan eszedbe se jusson szaunázni. Mindig az egészségi állapotodnak megfelelő formáját válaszd a hőfürdőzésnek, amennyiben az előírások vagy a házirend alapján nem javallott számodra a szaunázás, hagyd ki a napi programodból.

Ruhában vagy ruha nélkül

Egyre népszerűbb a meztelen, autentikus szauna használat. A szokások persze helyenként változnak. Azt azért tudnod kell, hogy a szauna meztelensége nem egy divat, vagy értelmetlen tradíció. A tudományos magyarázata a test pórusain távozó izzadsághoz kötődik, amely a méreganyagokat mossa ki a szervezetből. Ez a folyamat fürdőruhában nem teljesül hatékonyan, nem is beszélve a műszálas szövetekből kipárolgó, kiolvadó szintetikus anyagokról, amik szintén nem összeegyeztethetők az egészséges szaunázás lélektanával. Nem is igazán egészséges a fürdőruha viselete, a bőr a műszálas ruha alatt pállik, ez akár ekcéma kialakulásához is vezethet.

A legtöbb fürdőben, wellness központban már szerencsére adnak szaunalepedőt, ami természetes anyaga révén használható ezen a magas hőmérsékleten, hatékonyan szívja fel az izzadtságot, engedi a bőrt lélegezni. De például kapható már széles választékban, igazán dizájnos szaunakötény, szauna ruha is, mely anyagát tekintve szintén szaunabarát.

TÁJÉKOZÓDJ ÉS KÉRDEZZ A HELYI SZOKÁSOKRÓL!

Ha szemérmesség miatt nem szeretnél pőrén beülni a szauna vendégek közé, tekerd magad köré a lepedőt! A padhoz csak ezen, vagy egy alád terített törölközőn keresztül érjen a bőröd; még a talpad is! Pár alkalom után tapasztalhatod azt is, hogy ebben a különleges relax állapotban egyáltalán nem foglalkozik senki a másik meztelenségével. Próbáljunk egyszerűen a saját temperamentumunk és a bent tartózkodó közösség látható hagyományai közé helyezkedni!

Szaunázás alatt

A szaunázás nem verseny, nem kérkedés alapja, hogy ki mennyi időt tölt el bent, ez teljesen független a célunktól, ami az egészségmegőrzés és a testi-lelki ellazulás. Ráadásul a legjobb, ha a termál medence használatához hasonlóan, többször, kevesebb időt tartózkodsz a melegben, hasonlóan a termál medencék használati logikájához. Az ajánlott 8-12 perc egyszerre, de 20 percnél semmiképpen sem több. 3 kör ebből az optimális, addigra szinte minden méreganyag távozik belőled. Az alkalmak utáni pihenés legalább annyi, de inkább több legyen, mint amennyit bent töltöttél.

Bizony a szaunázás nem egy rövid történet, 2-2,5 órát nyugodtan számíthatsz rá. Az utolsó körben hűvösebb vízzel zuhanyozz le és töröld magad teljesen szárazra. A pihenőidők és az alapvető szabályok betartása mellett van még egy nagyon fontos dolog, amire nagyon kell figyelned, ez pedig a folyamatos folyadékpótlás. Az izzadással sok víz, ásványi só távozik a szervezetedből, és még ha közvetlenül utána nem is érzed magad szomjasnak, azért legyen bekészítve egy palack tisztított csapvíz, vagy izotóniás ital. Hazaérve jöhet egy kis sós ropogtatni való is.

A szaunázás intim mivoltja miatt jobb, ha odafigyelünk a közösség rezgéseire és a köz jólétét tartjuk szem előtt viselkedésünkkel is. Például bámészkodni, hangoskodni, folyamatosan fészkelődni vagy helyet változtatni nem illik a kabinban.

Beszélgetni persze nem tilos bent, de ha másokat zavarunk vele, inkább ne tegyük! Ráadásul talán nem is gondolnánk, hogy a beszéd mennyivel fárasztóbb tud lenni a forróságban.

A szaunázás során központi téma a felöntések és az illóolajok használata, amit, ha nem éppen egy vezetett szeánszon ülünk, általában a vendégek végzik. A gőz és az aroma játéka hatalmas élvezetet hozhat a szaunaélmény felduzzasztására, figyeljünk rá, hogy feleslegesen ne nyitogassuk az ajtót, különösen közvetlenül a felöntések után. Ha mi szeretnénk vizet locsolni a kövekre vagy illóolajat használni, mindenképpen kérjük ki szaunázó társaink véleményét.

Semmiképpen se játszunk szaunarendőrséget, de ha már valaki más viselkedése zavaró, finoman figyelmeztessük a helyes szaunahasználatra.

Edzés előtt vagy után

A meleg hatására az erek kitágulnak, a szívet extra munkára késztetik. Az intenzív testmozgás szaunázás után túlságosan is megterhelő a szervezet számára, sokkal optimálisabb, ha inkább egy kiadós úszás utánra tervezzük be. De még így is meg kell várnod, mire a szíved, a keringésed megnyugszik, 20-30 perc pihenőidő ebben az esetben is erősen ajánlott.

Szaunázás után

  • a merülőmedence használata előtt kötelező a tusolás, tisztálkodás
  • a hideg vizes tusolásnál vagy merülés alkalmával a szívtől legtávolabbi végtagokkal kezdjük, fokozatosan a lehűtést
  • a folyadékot folyamatosan pótoljuk rostban, ásványi anyagban gazdag frissítővel
  • ne sportoljunk
  • tartsunk legalább a menet hosszáig terjedő pihenőidőt
  • kerüljük a forró vagy meleg vizet

Ha tetszenek írásaink, érdekel a wellness és a fürdőkultúra, lapozz bele a 2020-ban megjelent Wellazine magazinunkba!

A Wellazine olvasóival közös bennünk, hogy szeretjük a lazító gondolatokat, az olvasást és a fürdőzést is rituáléként űzzük, a pihenés számunkra maga a színtiszta művészet. Wellazine magazinunk 2020-as lapszámában többek között belső érdekes praktikákkal, egészségmegőrzéssel és a fürdővilág legendáival foglalkozunk.

Ha igazi, kézzel fogható élményre vágysz, nézz rá a Wellazine magazinra!

És szerintem ezek is tetszeni fognak: