Tai chi

Nézzük mit is jelent, mire való a tai chi.

Thai chi

tai chi kínai gyógyító mozgáskultúra, mely a belső erőre építve, a test és lélek harmóniájára törekszik. Alapvetően támadó és védekező technikák sorozatának gyakorlása, mely bármely korosztály számára lehetővé teszi a meditatív állapot elérését.

A tai chi mindenkinek ajánlott kínai mozgásforma, mely a nyugati ember szemével egy a parkban, szinkronban mozgó, nyugodt egyének csoportját jelenti. Egy kis elmélyülés után azonban felfedezhetjük önmagunk harmóniáját és testünk mozgáskultúráját is benne.

A teljes testet megmozgató tai chi a belső erőre épít, nincs szükség az izomerő fejlesztésére, elég, ha nyitottak és koncentráltak tudunk lenni. A gyakorlás során a chi-t, az univerzum energiáját használjuk fel. A 24 és 42 lépéses forma, melyet Cheng Man-csing alakított ki a 20. század közepén, nagy népszerűségnek örvend. A 4-8 perces gyakorlat a kezdőket sem riasztja el a gyakorlásától.

Iskolái

Az elmúlt évszázadok során a tajcsicsuannak öt főbb iskolája alakult ki, melyek nevüket azokról a kínai családokról kapták, ahonnan hagyományosan származtatják őket. A stílust alapvetően az úgynevezett „hosszú ököl iskolák” között tartják számon, s ez elsősorban arra vonatkozik, hogy a formagyakorlat során a gyakorlók a végtagjaikkal széles, hosszú mozdulatokat végeznek, és a harcban a támadónak nem engedik a közelharc távolságát felvenni.

Csen vagy Chen-stílus

Jang vagy Yang-stílus

Vu vagy Wu–hao-stílus, Vu Jü-hsziangtól eredeztetve

Új Vu vagy Wu-stílus, Vu Csüan-jüótól és Vu Csien-csüantól eredeztetve

Szun vagy Sun-stílus

A keleti gyógymódok, ahogy már az akupunktúra és a reiki esetében is megtanultuk, nagy hangsúlyt fektetnek a testen belüli energia áramlásra. A filozófia szerint, a betegségek oka az energia csatornák szűkülése és a szervezetben képződő gátak, melyek nem engedik a csí, a kozmikus energia áramlását.

A csikung gyakorlatok segítenek ezeknek a gátaknak a feloldásában és a szabad energia áramlásában, ami gyógyító hatással van a szervezetre. Prevenciós, megelőzési értéke is számottevő.

Mitől jó a thai chi?

  • ideális energiahiánnyal küzdőknek
  • könnyű, bárki által végezhető
  • hatásos, biztonságos
  • megnövekedett fókusz, koncentráció, mentális és fizikális erő és rugalmasság
  • mélyebb, jobb alvás
  • javul az egyensúly
  • javul az általános egészségi állapot (ill. csökken a betegen töltött idő), fájdalmak csökkennek (pl. hátfájdalom), erősebb lesz az immunrendszer
  • csökkenti a stresszt, relaxál
  • keringésjavító
  • megnövekedett öröm és békeérzet
  • javul az élethez való hozzáállás  

Forrás: wikipedia.

És szerintem ezek is tetszeni fognak: